سایت تفریحی آموزشی دکتر علی مرادی نیا

سایت تفریحی آموزشی دکتر علی مرادی نیا

سایت تفریحی آموزشی دکتر علی مرادی نیا

سایت تفریحی آموزشی دکتر علی مرادی نیا

سایت تفریحی آموزشی دکتر علی مرادی نیا

۲۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

زندگینامه بابا طاهر

جمعه, ۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰ ق.ظ

این را باید بدایند که بابا طاهر دارای لقب عریان است که به جهت زهد و تقوا و دل بریدن او از مادیات بوده است. اشعار زیادی از بابا طاهر وجود دارد که برخی از آنها در سطح جهانی دارای شهرت هستند.

آرامگاه او هم برای بسیاری از توریست ها دارای جذابیت خاص خود است. شعرهای عاشقانه بابا طاهر را اکثر افرادی که به دنبال عکس های متمایز برای پروفایل هستند مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله از پارسی نو برای شما اشعار کوتاه و زیبای بابا طاهر را گردآوری و منتشر کرده ایم.


زندگینامه بابا طاهر

باباطاهر مشهور به باباطاهر عریان، یک عارف و شاعر ایرانی‌ تبار و دوبیتی سرای متعلق به اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری مصادف با سده ۱۱م در ایران است که در زمان حکومت طغرل بیک سلجوقی زندگی کرده است.

در مورد اسم و عنواناو باید بدانید که بابا لقبی بوده که در آن زمان به پیروان وارسته می‌داده‌اند و عریان به دلیل دل بریدن او از مادیات دنیوی بوده ‌است. باباطاهر اصالتا همدانی بوده و مسلک درویشی و فروتنی او که سبک زندگی عارفان است باعث شده است تا او گوشه گیر شده و به صورت گمنام زندگی کرده است و تفصیلی از زندگانی خود باقی نگذارده است.

اگر می خواهید در مورد این شاعر نامی ایرانی بیشتر بدانید، باید گفت که از خاندان، تحصیلات و زندگی باباطاهر اطلاعات صحیح و معتبری در دسترس نیست اما بنا به نوشته راوندی در راحةالصدور، او در سال ۴۴۷ هجری با طغرل سلجوقی ملاقات کرده و بسیار هم مورد احترام او قرار گرفته ‌است.

بابا طاهر در یکی از دوبیتی‌های معروفش سال تولد خود را به حروف ابجد گنجانیده که پس از محاسبه بوسیله میرزا مهدی خان کوکب، سال ۳۲۶ هجری به دست آمده است.

اما در این راستا رشید یاسمی با استناد به همان دو بیتی و اشاره به اهمیت عدد ۱۰۰۰ نزد اغلب ملل معتقد است که که منظور باباطاهر از واژه الف سال ۱۰۰۰م بوده و در نتیجه این استنباط، سال تولد او مقارن سالهای ۳۹۰ و ۳۹۱ (برابر با ۱۰۰۰ میلادی) محاسبه شده است. در نهایت او پس از ۸۵ سال زندگی، در همدان درگذشت.


آرامگاه باباطاهر عریان در همدان

آرامگاه باباطاهر در شمال شهر همدان و در میدانی به نام وی قرار دارد. این آرامگاه در سال ۱۳۴۴ ساخته شده و در سال ۱۳۸۳ بازسازی شده‌است. بنای مقبره باباطاهر در گذشته چندین بار بازسازی شده‌است.

در قرن ششم هجری برجی آجری و هشت ضلعی بوده‌است. در دوران حکومت رضاشاه پهلوی نیز بنای آجری دیگری به جای آن ساخته شده بود. درجریان این بازسازی لوح کاشی فیروزه‌ای رنگی مربوط به سده هفتم هجری به دست آمد که دارای کتیبه‌ای به خط کوفی برجسته و آیاتی از قرآن است و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی به همت انجمن آثار ملی و شهرداری وقت همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده‌است. این بنای تاریخی طی شماره ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده‌ است. در اطراف بنای جدید فضای سبز وسیعی احداث شده‌است

عکس و بیوگرافی بابا طاهر

زیباترین دوبیتی‌ های باباطاهر عریان

خوشا آنان که الله یارشان بی

بحمد و قل هو الله کارشان بی

خوشا آنان که دایم در نمازند

بهشت جاودان بازارشان بی

دلم میل گل باغ ته دیره

درون سینه‌ام داغ ته دیره

بشم آلاله زاران لاله چینم

بوینم آلاله هم داغ ته دیره

به صحرا بنگرم صحرا ته وینم

به دریا بنگرم دریا ته وینم

به هر جا بنگرم کوه و در و دشت

نشان روی زیبای ته وینم

شعر بابا طاهر با تصویر

دلت ای سنگدل بر ما نسوجه

عجب نبود اگر خارا نسوجه

بسوجم تا بسوجانم دلت را

در آذر چوب تر تنها نسوجه

یکی درد و یکی درمان پسندد

یکی وصل و یکی هجران پسندد

من از درمان و درد و وصل و هجران

پسندم آنچه را جانان پسندد

مکن کاری که پا بر سنگت آیو

جهان با این فراخی تنگت آیو

چو فردا نامه خوانان نامه خونند

تو وینی نامه‌ی خود ننگت آیو

عزیزا کاسه‌ چشمم سرایت

میان هردو چشمم جای پایت

از آن ترسم که غافل پا نهی تو

نشنید خار مژگانم بپایت

ز دست دیده و دل هر دو فریاد

که هر چه دیده بیند دل کند یاد

بسازم خنجری نیشش ز فولاد

زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

مریم معصومی و محسن افشانی
  • علی مرادی

از فواید شلغم بیشتر بدانید

پنجشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷ ب.ظ

در طب سنتی هم از خاصیت شلغم برای درمان انواع بیماریها از قبیل سنگ کلیه نام برده شده است. ما در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد خواص درمانی شلغم بیشتر صحبت کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد.

شلغم جزو سبزیجات محسوب می شود و از نوع سبزیجات ریشه‌ای است و دارای رنگ سبز و سفید یا بنفش است و برگ‌هایی ناصاف دارد و دارای بریدگی‌های زیادی است.

همانطور که شما هم می دانید، ریشه شلغم غدّه‌ای است و دارای شکل‌ های مختلفی است و در دو شکل گرد و دراز کاشت می شوند و عموما به رنگ سفید با لکه‌ های بنفش در بین مردم شناخته شده است.

این را باید افزود که شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌ اش دارای ارزش غذایی بالای است، بلکه از حیث سایر ویژگی‌های غیر خوراکی هم سرآمد است و به این ترتیب جزو سبزی‌های مهم به حساب می آید.

باید بدانید که شلغم در خانواده سبزیجاتی چون کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم برگ و خردل قرار دارد.از نظر اینکه این گیاه پرخاصیت در چه مناطقی رشد بهتری دارد، باید گفت که شلغم گیاهی متعلق به منطقه اروپا و آسیای مرکزی است که امروزه هم در زمین‌های وسیع یا در کنار جویبارها به صورت وحشی و خودرو به بار می آید.

امروزه، شلغم در بسیاری از نقاط جهان، از جمله ایالات متحده و کانادا کاشت می‌شود که در این بین دو ایالت کالیفرنیا و نیوجرسی بیشترین میزان تولید شلغم در جهان را دارند.


از فواید شلغم بیشتر بدانید

مانند بسیاری از سبزیجات، شلغم کم کالری است و از این رو کاملا مغذی است. و انواع مختلفی از مزایا برای  سلامت دارند، که در ادامه هفده تا از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

پیشگیری از سرطان با مصرف شلغم

این دسته از سبزیجات از جمله شلغم، حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها و فیتوشیمیایی ها هستند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. این خاصیت شلغم به علت گلوکوزینولات ها در شلغم است و به همین علت هم در کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان در بدن بسیار موثر است.

اینها مواد شیمیایی گیاهی طبیعی هستند که در هنگام هضم شدن به دو ترکیب مهم تبدیل می شوند که به دفع سموم کبد کمک می کنند، به مبارزه با اثرات سرطان زا می پردازند و می توانند رشد سلول های تومور را مهار کنند. ورود این سبزی در رژیم غذایی روزانه می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و همچنین تومورهای روده بزرگ و رکتوم را کاهش دهد.

پیشگیری از حملات قلبی

شلغم به علت وجود مقدار زیادی از ویتامین K دارای خواص ضد التهابی است. این خاصیت در جلوگیری از حملات قلبی، سکته مغزی و سایر اختلالات قلبی کمک کننده است. خوردن شلغم به هضم بهتر کمک می کنند و همینطور باعث کاهش کلسترول بد خون در بدن می شود. مصرف شلغم با دارا بودن این خاصیت  به تقویت سیستم قلبی عروقی کمک می کند.

خاصیت شلغم , خاصیت شلغم , مزایای شلغم

شلغم مفید برای سلامت استخوان ها

شلغم ها یک منبع مهم کلسیم و پتاسیم هستند که برای رشد و نگهداری سالم استخوان ضروری هستند. مصرف منظم شلغم از آسیب های مفصلی، خطر پوکی استخوان و بروز آرتریت روماتوئید جلوگیری می کند.


سلامت ریه ها با مصرف شلغم

ترکیبات موجود در دود سیگار سبب کمبود ویتامین A در بدن می شود که موجب التهاب ریه، آمفیزم و سایر مشکلات ریه می شود. ویتامین A موجود در شلغم کمک می کند تا ریه هایی سالم و بدون نقص داشته باشید.

مصرف شلغم و کمک به هضم بهتر

محتوای فیبر بالا در سبزی شلغم حمایت کننده سلامت سیستم گوارش بدن است. مصرف فیبر مناسب در بدن به طور روزانه باعث راحتی فرایند هضم غذا در بدن می شود.

جلوگیری از آترواسکلروز در عروق خونی با خوردن شلغم

وجود شمار بالای رادیکال های آزاد در بدن باعث اکسیداسیون کلسترول بد و انقباض پلاکت ها در بدن ما می شود، در نتیجه منجر به آترواسکلروز می شود، و منظور از آن وضعیتی است که باعث صدمه زدن به عروق خونی می شود. ویتامین E، C و بتا کاروتن در ریشه های شلغم، آنتی اکسیدان های عالی هستند که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کنند. بنابراین مصرف منظم ریشه شلغم مانع پیشرفت این بیماری می شود.

درمان سایر بیماری ها با شلغم

قدرت درمانی شلغم در جلوگیری از چندین بیماری که حالت عمومیت یافته دارند، نیز به اثبات رسیده است. بیماریهایی مانند سنگ کلیه را درمان می کند.


کاهش وزن با شلغم

شلغم ها کم کالری هستند و از این رو می توانند بخشی از یک برنامه کاهش وزن مفید باشند. محتوای فیبر بالا آنها متابولیسم بدن را کنترل می کند، وزن بدن را کنترل می کند و باعث می شود شما به راحتی وزن کم کنید.

خوردن شلغم در بارداری , خوردن شلغم برای کودکان

درمان آسم با شلغم

خواص ضد التهابی شلغم می تواند به مقدار بالای ویتامین C که یک آنتی اکسیدان قوی است نسبت داده شود. این خواص در درمان آسم و جلوگیری از علائم آسم مؤثرند. مطالعات ثابت کرده اند که دادن شلغم به بیماران مبتلا به آسم می تواند خس خس سینه را در آنها کاهش دهد.

از بین بردن بوی بد در بدن

بوی بدن یک مشکل رایج به ویژه در ماه های تابستان است. آب شلغم در از بین بردن بوی بدن بسیار مفید است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با شلغم

ریشه شلغم نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن دارد. محتوای بتا کاروتن در شلغم به بدن کمک می کند تا غشاهای سالم تولید کند.


حفظ سلامت چشم ها با شلغم

شلغم یک منبع غنی از لوتئین است، یک کاروتنوئید است که سلامت چشم را ضمانت می کند و از بیماری های چشم مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید جلوگیری می کند.

شلغم سرشار از آنتی اکسیدان ها

شلغم دارای آنتی اکسیدان های غنی از جمله ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، منگنز و بتا کاروتن هست. سبزی شلغم به طور خاص غنی از ویتامین C است در حالی که برگ های سبز آن پر از همه این آنتی اکسیدان ها هستند. آنها همچنین حاوی فیبرهای طبیعی پیچیده ای هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی را تحریک می کنند، در نتیجه توانایی آنها برای مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب DNA به سلول ها افزایش می یابد.

مزایای شلغم برای پوست

شلغم ها غنی از ویتامین A، ویتامین C و بتا کاروتن و مواد معدنی مانند مس هستند که برای حفظ سلامت پوست حیاتی هستند. بنابراین، این گیاه مزایای زیر را برای پوست شما آماده می کند.



پریناز ایزدیار ورود آقایان ممنوع
  • علی مرادی

سوپ مرغ و جو

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۷ ب.ظ

سوپ مرغ و سبزیجات


Image result for ‫سوپ مرغ‬‎

سوپ مرغ و قارچ

سوپ مرغ یک سوپ خوشمزه است که می تواند ترکیبات متنوعی داشته باشد. سوپ مرغ کلاسیک از آب مرغ ، سبزیجات و تکه های گوشت مرغ تشکیل می شود. البته برخی به سوپ مرغ موادی مثل جو ، قارچ و … اضافه می کنند. سوپ مرغ بسیار مغذی است و برای بیماران هم مناسب است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر سوپ مرغ تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه سوپ مرغ در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم سوپ مرغ
سینه مرغ ۵۰۰ گرم
سیب زمینی ۲ عدد
هویج ۲ عدد
پیاز ۲ عدد
سیر ۲ حبه
سبزیجات ۳ قاشق غذاخوری
آب یک لیتر
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

سوپ مرغ و جو

ابتدا گوشت مرغ را به همراه یک پیاز با مقداری آب داخل یک قابلمه می ریزیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم مرغ نیم پز شود ، سپس آب مرغ را صاف می کنیم و کنار می گذاریم. پس از آن گوشت مرغ را خرد می کنیم و آن را هم کنار می گذاریم.در مرحله بعد پیاز باقیمانده و دو حبه سیر را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و در قابلمه ای که برای سوپ در نظر گرفته ایم با مقداری روغن تفت می دهیم. سپس هویج را به صورت نگینی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. پس از آن آب مرغ را به همراه یک لیتر آب ولرم به قابلمه اضافه می کنیم.

سوپ مرغ و جو پرک

حرارت زیر سوپ را کم می کنیم تا به آرامی بپزد. وقتی هویج نیم پز شد سیب زمینی ها را به صورت مربع شکل خرد می کنیم و به همراه گوشت مرغ به سوپ اضافه می کنیم. بعد از اینکه سوپ کمی جوشید سبزیجات را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.پس از اضافه کردن سبزیجات به سوپ ۵ دقیقه بعد ادویه جات مورد نظر خود را به همراه نمک و فلفل سیاه به سوپ اضافه می کنیم. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه می دهیم تا سوپ به خوبی جا بیفتد. سپس سوپ را در ظرف می کشیم و با جعفری تازه تزیین می کنیم.

سوپ مرغ با جو پرک

Image result for ‫سوپ مرغ‬‎

سوپ مرغ ساده

می توانیم برای سوپ مرغ هم مانند سوپ جو از سبزیجات معطر استفاده کنیم. سبزیجات اصلی که برای سوپ مرغ استفاده می شود عبارتند از جعفری ، گشنیز و تره . البته بسته به ذائقه خود می توانید از سبزیجات معطر دیگری هم برای تهیه سوپ مرغ استفاده کنید.اگر احساس کردید سوپ شما بیش از حد آبکی شده است می توانید با این روش لعاب آن را افزایش دهید. برای این منظوری مقداری آرد را با کمی روغن تفت دهید سپس کم کم به سوپ اضافه کنید و سوپ را هم بزنید تا آرد در سوپ گلوله نشود. با این روش غلظت سوپ افزایش می یابد.سوپ مرغ به خودی خود رنگ خاصی ندارد و تقریبا رنگش زرد خیلی کمرنگ است. اگر می خواهید مانند سوپ جو قرمز رنگ سوپ شما هم قرمز شود ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی و مقداری زردچوبه به سوپ خود اضافه کنید تا رنگ زیباتری داشته باشید.
در این مطلب ما کالری سه نوع سوپ را در اختیار شما قرار می دهیم:      میزان کالری به ازای هر ۱۰۰ گرم سوپ گوجه فرنگی ۳۰ کیلو کالری انرژی  میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۱۰ دقیقه و ۳۵ ثانیه      میزان کالری به ازای هر ۱۰۰ گرم سوپ مرغ و سبزیجات ۳۰ کیلو کالری انرژی  میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۱۰ دقیقه و ۳۵ ثانیه      میزان کالری به ازای هر ۱۰۰ گرم سوپ مرغ و گوجه فرنگی ۳۵ کیلو کالری انرژی   میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۱۲ دقیقه و ۲۱ ثانیه

  • علی مرادی

میگو کبابی در تابه

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷ ب.ظ

میگو کبابی در تابه


Image result for ‫میگو کبابی‬‎

میگو کبابی در فر

میگو کبابی یا کباب میگو یکی از غذاهای دریایی متداول و محبوب با میگو است. این غذا با سس های متنوعی تهیه می شود و طعم بسیار خوبی دارد. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۶ نفر میگو کبابی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه میگو کبابی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم میگو کبابی
میگو ۱ کیلو
کره ۵۰ گرم
سیر ۲ حبه
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
جعفری ۵۰ گرم
آبلیمو ۴ قاشق غذاخوری
زعفران ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

میگو کبابی در تابه

ابتدا میگوها را تمیز می کنیم و به خوبی می شوییم سپس برای طعم دهی در یک کاسه بزرگ می ریزیم. حالا آبلیمو ، زعفران ، نمک و فلفل سیاه را به میگوها اضافه می کنیم. جعفری را ساطوری خرد می کنیم و روی میگو ها می ریزیم.در پایان سیرها را با رنده ریز روی دیگر مواد رنده می کنیم و مواد را با قاشق به خوبی مخلوط می کنیم. روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا مواد به خورد میگو ها برود و میگوها طعم دار شوند.پس از گذشت مدت زمان لازم برای طعم دار شدن میگو ، آنها را از یخچال خارج می کنیم و سیخ می کنیم. هم می توانیم از سیخ فلزی استفاده کنیم هم از سیخ چوبی. اما کباب میگو بعد از آماده شدن با سیخ چوبی جلوه زیباتری به کباب شما خواهد داد.

میگو کبابی با سس تارتار

در این مرحله روغن زیتون و کره آب شده را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط می کنیم و با یک قلمو روی میگوهای سیخ شده می کشیم تا کاملا چرب شوند. کباب پز را که آماده کردیم میگوها را روی کباب پز می چینیم تا کباب شوند.در حین کباب کردن میگو ها چند بار دیگر روی آنها را با مخلوط روغن زیتون و کره چرب می کنیم. این کار باعث می شود میگو ها خشک نشوند و در پایان کباب شدن بسیار لذیذ شوند. پس از کباب کردن تمام میگو ها با سس مورد علاقه میل می کنیم.

میگو کبابی با زغال

Image result for ‫میگو کبابی‬‎

میگو کبابی با سیخ چوبی

برای تهیه سس میگو کبابی ۱ قاشق غذاخوری سس کچاپ را با ۳ قاشق غذاخوری سس مایونز ترکیب می کنیم. سپس مقداری پودر سیر به همراه ادویه های دیگر مثل فلفل قرمز ، نمک و … به مخلوط اضافه می کنیم.در آخر مقدار خیلی کمی شکر و ۲ قاشق غذاخوری آب ولرم به مواد سس اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. اگر دوست دارید سس شما تند شود مقدار بیشتری فلفل قرمز و فلفل سیاه به سس اضافه کنید.برای کباب میگو باید از میگوهایی استفاده شوند که درشت تر هستند. میگوهایی که خیلی ریز باشند در زمان کباب شدن خشک می شوند و خشک شدن میگو باعث می شود کباب شما سفت شود. از میگوهای کوچک می توانید در پخت دیگر غذاها مانند میگو سوخاری یا قلیه میگو استفاده نمایید.

میگو کبابی روی ذغال

مقدار کالری     موادغذایی کباب میگو در مجموع ۱۶۳۵ کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم این غذا میان ۳ نفر، به هر نفر ۵۴۵ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. البته شما می توانید مقدار روغن مصرفی در این غذا را کاهش دهید تا میزان کالری دریافتی تان کاهش پیدا کند. یادتان باشد هر قاشق غذاخوری روغن مایع (مثل روغن زیتون)، ۹۰ کیلوکالری انرژی دارد.

  • علی مرادی

قلیه ماهی جنوبی

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸ ب.ظ

قلیه ماهی با سبزی خشک

Image result for ‫قلیه ماهی‬‎

قلیه ماهی با تن ماهی

قلیه ماهی یکی از خورش های معروف جنوبی است که در استان های خوزستان ، بوشهر و هرمزگان بسیار پر طرفدار است. مواد تشکیل دهنده قلیه ماهی عبارتند از گوشت ماهی ، تمبر هندی و سبزیجات. برای تهیه قلیه ماهی بهتر است از ماهی های استفاده شود که گوشت یک تکه و لخم دارند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر قلیه ماهی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه قلیه ماهی در ادامه با ما  همراه باشید.

مواد لازم قلیه ماهی
گوشت ماهی ۴ تکه
پیاز ۲ عدد
سیر ۶ عدد
تمبر هندی ۲۰۰ گرم
گشنیز ۳۰۰ گرم
شنبلیله ۵۰ گرم
روغن مایع به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

قلیه ماهی جنوبی

ابتدا مقداری نمک و فلفل سیاه روی قطعات ماهی می ریزیم و آنها را کنار می گذاریم. قابلمه ای که برای تهیه قلیه ماهی انتخاب کرده ایم را روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. حالا پیاز و سیر را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.پس از اینکه سیر و پیاز را به خوبی تفت دادیم نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از کمی تفت دادن شنبلیله و گشنیز را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا رنگ سبزی مقداری تغییر کند.آب سبزیجات که تبخیر شد نصف لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم که سبزیجات با حرارت ملایم پخته شوند. حالا تمبرهندی را با مقداری آب رقیق می کنیم و به خورش اضافه می کنیم. در این مرحله ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم.در مرحله پایانی حرارت زیر خورش را کم می کنیم تا به خوبی جا بیفتد. خورش که تغییر رنگ داد تکه های ماهی را داخل خورش می ریزیم. حدود ۳۰ دقیقه نیاز است تا ماهی ها به خوبی پخته شوند و خورش به خوبی جا بیفتد ، سپس به همراه برنج سرو می کنیم.

قلیه ماهی با رب انار

Image result for ‫قلیه ماهی‬‎

قلیه ماهی با قزل آلا

شاید در خیلی از مواقع تمبر هندی در دسترس نباشد. می توانید به جای استفاده از تمرهندی در خورش قلیه ماهی از رب انار هم استفاده کنید. برای مواد لازم ذکر شده در دستور بالا به جای تمرهندی می توانید ۳ قاشق غذاخوری رب انار ترش به غذا اضافه کنید.بهترین نوع ماهی برای قلیه ماهی عبارتند از ماهی شیر ، سنگسر و شوریده. برای قلیه ماهی باید از ماهی هایی استفاده شود که گوشت یک تکه و لخم دارند. ضمن اینکه می توانید قبل از انداختن ماهی ها در خورش آنها را سرخ کنید.

  • علی مرادی

خورش بامیه با مرغ

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷ ب.ظ

خورش بامیه با مرغ

Image result for ‫خورش بامیه‬‎

خورش بامیه با لپه

خورش بامیه یکی از معروف ترین خورش های جنوبی ( عربی ) است که در حال حاضر در تمام نقاط کشور فراگیر شده است. بامیه خواص بسیار زیادی دارد که می توانید با تهیه خورش بامیه از این خواص استفاده نمایید. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر خورشت بامیه تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه خورش بامیه در ادامه با ما همراه باشید.در صورتی که می خواهید به خورش بامیه خود لپه اضافه کنید برای راهنمایی در این مورد به پایین همین مطلب مراجعه نمایید.

مواد لازم خورش بامیه
بامیه ۵۰۰ گرم
گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
آبلیمو ۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زعفران به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

خورش بامیه با مرغ

ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقدار کمی روغن داخل قابلمه ای که برای تهیه خورشت در نظر گرفته ایم تفت می دهیم. پیاز را خوب تفت می دهیم تا کمی سبک شود و رنگش طلایی شود. سپس گوشت را به صورت تکه تکه ( مانند قورمه سبزی ) خرد می کنیم.گوشت را به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. بعد از اینکه رنگ گوشت مقداری تغییر کرد ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید سپس حرارت را ملایم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم.حدود ۳۰ دقیقه بعد رب گوجه فرنگی را به همراه آبلیمو به خورش اضافه می کنیم. بهتر است رب گوجه فرنگی را قبل از ریختن در خورشت با مقدار کمی روغن تفت دهید. حالا باید بامیه ها را آماده کنیم برای این منظور باید بامیه های ریز تهیه کنیم.

بامیه های درشت در بیشتر مواقع خشک هستند و طعم جالبی نیز ندارند. پس از شستشوی بامیه ها با دقت سر آنها را جدا می کنیم. باید به صورتی سر بامیه را جدا کنیم که بامیه باز نشود چون باز شدن بامیه باعث می شود خورشت شما لیز شود.پس از اینکه گوشت خورش کاملا پخت بامیه را به همراه زعفران دم کرده ، نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه می کنیم. حرارت زیر خورشت را بسیار ملایم می کنیم تا حدود ۳۰ دقیقه بعد خورش حسابی جا بیفتد و آماده سرو شود.خورش بامیه مانند دیگر خورش های ایرانی با برنج سرو می شود که این امر باعث خوشمزه تر شدن و لذت بیشتر از این غذا خواهد شد. ضمن اینکه از گوشت های دیگر ( گوشت مرغ ،گوشت بوقلمون و … ) هم می توانید برای تهیه این خورش استفاده کنید.

خورش بامیه عربی

Image result for ‫خورش بامیه‬‎

برای طعم دهی خورش بایمه اگر آبلیمو در دسترس نداشتید می توانید از آبغوره هم استفاده نمایید ، توجه داشته باشید که آبغور تازه باعث تلخ شدن خورش می شود بهتر است قبل از استفاده از آبغوره آنرا فریز کنید سپس اقدام به استفاده در خورش کنید.برخی افراد خورش بامیه را مانند خورش قیمه درست می کنند و به جای استفاده از سیب زمینی از بامیه استفاده می کنند. برای این منظور حدود ۲۰۰ گرم لپه نیاز است. ابتدا لپه را کامل بپزید و در زمانی که بامیه را اضافه می کنید لپه را نیز به خورش اضافه کنید. توجه داشته باشید خورش بامیه اصلی حاوی لپه نیست.اگر از گوشت مرغ بیشتر لذت می برید یا اینکه منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید در خورشت بامیه خود گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید. برای این منظور می توانید قطعات مرغ را مانند گوشت خورشتی خرد کنید یا اینکه به صورت قطعات بزرگ ( مانند خورشت مرغ ) از آن استفاده نمایید.

  • علی مرادی

سوپ جو قرمز رستورانی

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶ ب.ظ

سوپ جو قرمز با مرغ

Image result for ‫سوپ جو قرمز‬‎

سوپ جو قرمز مجلسی

سوپ جو قرمز در واقع یک پیش غذا است که به دلیل اینکه بسیار مقوی است به عنوان غذای اصلی هم مورد استفاده قرار می گیرد. سوپ جو قرمز یک سوپ محبوب است که در اکثر رستوران ها به عنوان پیش غذا سرو می شود. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر سوپ جو قرمز تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه سوپ جو قرمز در ادامه با ما همراه باشید.



مواد لازم سوپ جو قرمز
 آب مرغ ۸ پیمانه
جو پرک ۱ پیمانه
هویج ۳ عدد
پیاز ۲ عدد
جعفری ۲ قاشق غذاخوری
آرد ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
 رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
ادویه کاری نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری
زعفران مقدار کمی
نمک به میزان لازم

سوپ جو قرمز رستورانی

برای درست کردن سوپ جو قرمز رستورانی ابتدا باید آب مرغ را تهیه کنیم. برای تهیه آب مرغ می توانیم از قسمت های استخوانی مرغ مانند کتف و بال یا اسکلت کامل مرغ استفاده کنیم. البته در سوپ جو قرمز می توانیم از گوشت مرغ هم استفاده کنیم.برای تهیه آب مرغ ، استخوان های مرغ را به همراه ۱ عدد هویج ، ۱ عدد پیاز ، مقدار کمی زعفران ، ۱ قاشق مرباخوری زردچوبه و مقداری نمک داخل یک قابلمه می ریزیم. برای تهیه آب مرغ حدود ۲٫۵ لیتر آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا به جوش آید.اجازه می دهیم تا استخوان های مرغ کاملا نرم شوند. پس از اینکه استخوان های مرغ نرم شدند آب مرغ ما آماده است. آب مرغ را از صافی می گذارنیم و آن را کنار می گذاریم تا کمی سرد شود. سپس آب مرغ را داخل قابلمه می ریزیم و جو پرک را به آن اضافه می کنیم.

سوپ جو قرمز خوشمزه

Related image

سوپ جو قرمز با قارچ

سپس هویج ها و پیاز باقیمانده را در قابلمه رنده می کنیم. بهتر است از رنده متوسط استفاده کنیم تا مواد در سوپ دیده شوند و به زیبایی سوپ اضافه کنند. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید سپس حرارت را کم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا مواد داخل قابلمه به خوبی پخته شوند.حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا مواد بپزند. اگر می خواهید سوپ جو قرمز شما حسابی لعاب دار شود و مانند سوپ های بیرونی شود آرد را در یک لیوان آب سرد کم کم بریزید و حل کنید سپس به سوپ جو اضافه کنید تا باعث لعاب بیشتر سوپ شود.در این مرحله ۱ قاشق غذاخوری از جعفری را ساطوری خرد می کنیم و به همراه ادویه ها ( نمک ، فلفل سیاه و ادویه کاری ) به سوپ اضافه می کنیم.  کمی حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم و صبر می کنیم تا سوپ به جوش بیفتد تا آرد موجود در آن کاملا بپزد و طعم خامی نداشته باشد.در آخر ۱۰ دقیقه مانده که سوپ را از روی حرارت بر داریم رب گوجه فرنگی را به همراه آبلیموی تازه به سوپ جو خود اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا سوپ کاملا جا بیفتد. سپس سوپ را در ظرف سوپ خوری می کشیم و با جعفری تازه تزیین می کنیم.

سوپ جو قرمز ساده

اگر تمایل دارید از گوشت مرغ در سوپ جو رستورنی خود استفاده کنید باید مرغ را بپزید و به صورت ریش ریش خردش کنید و زمانی که جعفری و ادویه ها را به سوپ اضافه می کنیم کم کم مرغ را هم اضافه کنیم و به خوبی با سوپ مخلوطش کنیم.

  • علی مرادی

سوپ شیر مجلسی

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶ ب.ظ

سوپ شیر و قارچ

Image result for ‫سوپ شیر‬‎

سوپ شیر مجلسی

سوپ شیر که با نام سوپ سفید هم معروف است یکی از خوشمزه ترین پیش غذاهاست که بیشتر برای مجالس و مهمانی های رسمی سرو می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده این سوپ عبارتند از  شیر ، جو ، مرغ و  قارچ. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر سوپ شیر تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه سوپ شیر در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم سوپ شیر
جو پرک ۱۰۰ گرم
سینه مرغ ۱ عدد
شیر ۱ لیتر
آب مرغ ۲ پیمانه
هویج ۱ عدد
کره ۵۰ گرم
خامه ۱۰۰ میلی لیتر
آرد سفید ۳ قاشق غذاخوری
جعفری ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

سوپ شیر رستورانی

ابتدا باید جو را بخیسانیم تا نرم شود. سپس جو را آبکش می کنیم و با دو لیوان آب جو را در قابلمه ای می ریزیم تا حدود ۱۰ دقیقه بپزد. بعد از ۱۰ دقیقه آب مرغ را به قابلمه اضافه کنید. سپس هویج را با رنده درشت رنده کنید و به سوپ شیر اضافه کنید.در این مرحله کره را در یک ظرف کوچک روی حرارت آب می کنیم و زمانی که کره آب شد آرد را کم کم اضافه می کنیم و با کره خوب مخلوط می کنیم تا طعم خامی آرد از بین برود. وقتی رنگ آرد تغییر کرد شیر را کم کم اضافه می کنم و مداوم مواد را هم می زنیم تا آرد گلوله نشود.باید آنقدر شیر و آرد را هم بزنید تا یک سس غلیظ به دست بیاید. سینه مرغ را می گذاریم به همراه یک پیاز و مقداری آب کاملا بپزد. سپس سس آرد و شیر و سینه مرغ خرد شده را به سوپ اضافه می کنیم. اگر سوپ سفت شد کمی آب جوش به سوپ اضافه می کنیم.

سوپ شیر و قارچ

  • علی مرادی

سالاد سزار با فیله مرغ

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷ ب.ظ

سالاد سزار با فیله مرغ

Image result for ‫سالاد سزار‬‎

سالاد سزار

سالاد سزار یکی از سالادهای مجلسی است که بیشتر در رستوران های خاص سرو می شود. این سالاد اصالتا متعلق به ایتالیایی ها می باشد. سالاد سزار را با مواد مختلفی سرو می کنند و شما می توانید نسبت به ذائقه خود سالاد سزار مخصوص خود را تهیه نمایید. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر سالاد سزار تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه سالاد سزار در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم سالاد سزار
فیله مرغ ۸ عدد
پنیر پارمیزان ۶ قاشق غذاخوری
سس مایونز ¾ فنجان
روغن زیتون ¼ فنجان
 نان تست ۲ عدد
 پودر گردو ۱ قاشق غذاخوری
 فلفل سیاه  به میزان لازم
نمک به میزان لازم
 خردل ۱ قاشق چایخوری

سالاد سزار تصویری

ابتدا باید فیله های مرغ را آبپز کنیم. بهتر است برای گرفتن بوی گوشت مرغ یک پیاز یا مقداری زردچوبه داخل آب آن بریزیم تا بوی مرغ را بگیرد. پس از اینکه فیله های مرغ کاملا پخت و آماده شد ، باید سس سالاد را تهیه کنیم. برای این منظور یک کاسه متوسط انتخاب می کنیم.۱ عدد از سیر ها را داخل کاسه با رنده بسیار ریز رنده می کنیم. سپس سس مایونر ، سس خردل ، آبلیمو ، ۲ قاشق پنیر پارمیزان و فیله مرغ ( در صورت تمایل می توانید مرغ را ریش ریش کنید ) را به کاسه اضافه می کنیم. بعد از آن نمک و فلفل سیاه را اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.پس از اینکه سس آماده شد آنرا درون یخچال قرار می دهیم. در این مرحله روغن زیتون را در یک تابه می ریزیم و اجازه می دهیم روغن داغ شود سپس سیر باقیمانده را در تابه رنده می کنیم. صبر می کنیم رنگ سیر طلایی شود سپس تابه را از روی حرارت بر میداریم.

سالاد سزار با فیله مرغ

Image result for ‫سالاد سزار‬‎

  • علی مرادی

سالاد اندونزی با کشمش

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶ ب.ظ

سالاد اندونزی با کشمش

Image result for ‫سالاد اندونزی‬‎

سالاد اندونزی مخصوص

سالاد اندونزی همانطور که از نامش مشخص است یک سالاد اندونزیایی است. البته سالادی که ما ایرانیان تهیه می کنیم با سالاد اصلی متفاوت است. این موضوع به این دلیل است که ذائقه ما با ذائقه مردم اندونزی متفاوت است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۶ نفر سالاد اندونزی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه سالاد اندونزی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم سالاد اندونزی
کلم برگ قرمز ۱ پیمانه
کلم برگ سفید ۲ پیمانه
ذرت نصف پیمانه
کالباس نصف پیمانه
نخود فرنگی نصف پیمانه
خیار شور ۴ عدد
هویج ۲ عدد
سس مایونز نصف پیمانه
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

سالاد اندونزی با کشمش

ابتدا باید کلم برگ های قرمز و سفید را به صورت رشته ای برش بزنید. برای این منظور می توانید از ابزار برش سبزجات استفاده کنید یا اینکه برگ کلم را روی یک سطح صاف بگذارید و با کارد برش های نازک و کنار هم بزنید ( مثل اسلایس کردن گوجه فرنگی )اگر به خوبی و به صورت نازک کلم برگ ها را برش بزنید سالاد شما جلوه زیباتری خواهد داشت. در این مرحله می توانیم از کنسرو ذرت و نخود فرنگی استفاده کنیم یا اینکه آنها اگر به صورت خام در منزل دارید می توانید آبپز کنید و به کلم ها اضافه کنید.هویج ها را بهتر است بخارپز کنیم چون پختن هویج به صورت آبپز باعث می شود فیبر آن از بین برود. پس از بخارپز کردن هویج ها ، آنها را روی مواد دیگر سالاد رنده می کنیم. در مرحله بعد خیار شور را با رنده متوسط به طوری که در سالاد دیده شود روی دیگر مواد رنده می کنیم.

سالاد اندونزی با شوید


سالاد اندونزی با کشمش و گردو

در این سالاد مانند سالاد ماکارونی دست شما برای تغییر مواد باز است و می توانید مواد غذایی که مایل نیستید مصرف کنید را از مواد لازم حذف کنید و مواد غذایی مورد علاقه خودتان را جایگزین کنید. به طور مثال می توانید کالباس را از مواد سالاد حذف کنید و از گوشت مرغ استفاده نمایید.

  • علی مرادی